فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور می گوید: از ابتدای سال تاکنون ۷۴۳ فقره آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی در سطح کشور اتفاق افتاده است که مساحت این تعداد حریق هفده هزار و ۴۹۳هکتار بوده است.

۹۰درصد آتش‌سوزی‌ها سهوی است / افزایش ۳۳۱درصدی حجم آتش سوزی‌ها

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت و گو با قدس آنلاین ادامه می دهد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ فقرات ۲۶درصد و از لحاظ حجم ۳۳۱درصد افزایش آتش سوزی داشتیم.

دلایل افزایش آتش سوزی در جنگل ها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بیان می کند: برای حریق سه ضلع لازم است. یک ضلع مواد سوختنی که به وفور در سال جاری به خاطر بارندگی ها در طبیعت یافت می شود که مانند بنزین آماده احتراق است. ضلع دیگر، حرارت است که شاهد افزایش دما در سطح کشور بودیم تا آنجا که حتی در استان خوزستان دمای بالای ۶۰درجه ثبت شد و سومین ضلع، اکسیژن است که همه این موارد دست به دست هم داده تا آتش سوزی های جنگلی اتفاق بیفتد.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی با بیان این که بیش از ۹۵درصد حریق ها عامل انسانی دارد که حدود ۹۰درصد آن سهوی و ۵درصد باقیمانده عمدی است اضافه می کند: اختلافات طایفه ای یکی از انگیزه های آتش سوزی عمدی است آن چنان که برای اختلاف سر مرتع، افرادی اقدام به آتش زدن عمدی می کنند.

ملکی آهنگران در ادامه می گوید: یکسری آتش سوزی های عمدی نیز با انگیزه انتقام جویی از طبیعت است و در واقع فرد سابقه داری که برای بریدن درختان جنگل اقدام می کند چندین بار دستگیر شده و مجازات قانونی می شود و در پی آن کینه به دل گرفته و از طبیعت انتقام می گیرد.

وی می افزاید: اما بیشترین درصد آتش سوزی جنگل ها از سوی کشاورزانی است که پس چر مزارع را آتش می زنند و از آنجا که نمی توانند آتش را مهار کنند، آتش سوزی به دامن منابع طبیعی گسترش می یابد.

اعلام در رسانه ها

ملکی آهنگران یادآور می شود: بارها در رسانه ها اعلام کردیم که آتش زدن پس چر مزارع طبق مواد قانونی مختلف از جمله ماده ۱۹ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک، ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها جرم محسوب می شود و تنها در صورتی که کارشناسان منابع طبیعی تشخیص دهند زمینی از نظر ساز و کارهای منابع طبیعی آلودگی دارد و تنها راهش آتش زدن است آن هم با نظارت کارشناسان منابع طبیعی این کار  انجام می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه می دهد: برای اطفای حریق تجیهزاتی از جمله بالگرد اطفای حریق در اختیار گذاشته شده که هرچند کمک کننده است اما کافی نیست.

جنگل های کدام استان ها بیشتر درگیر حریق هستند

ملکی آهنگران استان های درگیر آتش سوزی را به ترتیب اولویت نام می برد و اضافه می کند: به لحاظ تعداد آتش سوزی بیشترین استان ها خوزستان، فارس، لرستان و کرمانشاه هستند و به لحاظ سطح آتش سوزی به ترتیب از استان های ایلام، لرستان، فارس، خوزستان و کرمانشاه می توان نام برد.

آتش سوزی جنگل های زاگرس از چه تاریخی آغاز شده است؟

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی تصریح می کند: آتش سوزی جنگل های زاگرس از حدود ۴۵روز قبل آغاز شده و حدودا تا اواخر مرداد ادامه دارد و با از بین رفتن پوشش گیاهی به مرور کمرنگ می شود.

راهکارهایی برای اطفای حریق

ملکی آهنگران می گوید: باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم پای کار بیایند و منابع طبیعی را حفظ کنند و افراد در حال تردد در جنگل ها فیلتر سیگار، شیشه های شفاف و بطری های آب را در جنگل رها نکنند چراکه این مواد نقش ذره بین را بازی کرده و طبیعت را به آتش می کشند. از طرفی مردم به فکر انتقام جویی از طبیعت نباشند چراکه این کار مجازات سنگینی دارد.

وی می افزاید: همچنین باید کشاورزان پس چر مزارع را آتش نزنند و چنانچه فردی حریقی را در سطح منابع طبیعی مشاهده کرد در صورت امکان اقدام به اطفای حریق کرده و در غیر این صورت با شماره های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرد تا نسبت به اطفای آن اقدام شود.

تقویت تجهیزات فردی و گروهی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قدم بعدی برای اطفای حریق جنگل ها را تجیهزات انفرادی و گروهی می داند و می گوید: به تازگی اعتباراتی برای خرید تجهیزات در آستانه وصول است تا برای مهار آتش سوزی زاگرس بر اساس اولویت بندی در اختیار استان ها قرار گیرد.

وی استفاده از فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی را ناگزیر می داند و می گوید:  استفاده از هوش مصنوعی، نصب دوربین، استفاده از پهپادهایی با قدرت دید در شب، استفاده از سالن های مونیتورینگ قوی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ملکی آهنگران تبدیل وضعیت نیروهای منابع طبیعی را نیز برای افزایش انگیزه کاری ضروری می داند و می گوید: در حال حاضر کارآمدی لازم را نداریم و علاوه بر موارد ذکر شده در تقویت تجهیزات، تبدیل وضعیت نیروهای منابع طبیعی و ارتقای حقوق و مزایای آنان نیز برای ایجاد انگیزه کاری بیشتر، می تواند بسیار مؤثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.